26 lutego 2017

10 sposobów na motywację

O sposobach na motywację na blogach pisano już wiele. Raz bardziej merytorycznie, innym razem tak jak wszyscy. Jednak mimo to postanowiłam przewałkować ten temat po swojemu, zwłaszcza ze względu na to, że uczęszczam w liceum do klasy o profilu psychologiczno - pedagogicznym, gdzie realizuję przedmiot podstawy psychologii i pedagogiki.

Poniżej przedstawiam listę zachowań, które podnoszą naszą motywację, czyli gotowość do działania. Mam nadzieję, że te sposoby przekonają was do wypróbowania i przyniosą oczekiwane efekty.



1. Mów o swoich planach

Mówiąc innym o swoich planach i zamiarach, zdobywamy podwójną motywację do działania. Wynika to z faktu, że nie chcemy wyjść na gołosłownych nie tylko przed innymi, ale również przed nami samymi.

2. Przeanalizuj swój cel

Pomyśl o tym, co jest dla Ciebie naprawdę ważne. Dzięki temu uporządkujesz swojej priorytety i łatwiej będzie Ci skupić się na zadaniach najważniejszych z Twojego punktu widzenia. Wzrośnie przy tym wewnętrzna motywacja, przez co satysfakcjonujące będzie już samo działanie, a nie tylko chęć realizacji celu.
3. Wizualizacja celu

Dzięki wykorzystaniu wyobraźni, o której pisałam także tutaj, możemy uczynić nasz cel bardziej rzeczywistym i łatwiejszym do osiągnięcia, co wynika z tzw. przez psychologów "samospełniającej się przepowiedni".



4. Ustal sobie nagrodę

Zapewne to, co masz do zrobienia czemuś służy. Czemuś, co jest dla Ciebie w pewien sposób znaczące. Jednak efekty aktualnej pracy mogą być widoczne dopiero po dłuższym czasie, co nie jest zbyt zachęcające do jej podjęcia, a tym bardziej dalszej realizacji. Z tego powodu postaw sobie nagrodę za aktualną działalność, której osiągniecie zmotywuje Cię na najbliższy czas.

5. Pomyśl o negatywnych konsekwencjach niezrealizowania celu

Brak podjęcia starań o spełnienie swojego pragnienia skutkuje tym, że tracimy to, co moglibyśmy zyskać podejmując kroki ku jego realizacji. Strata zawsze jest tym, z czym nie chcemy się pogodzić, więc naturalnie dążymy do tego, aby do takiej sytuacji nie dopuścić.

6. Pomyśl o tym, co zyskasz dzięki osiągnięciu celu

Analogicznie do powyższego punkty, przeanalizowanie tego, co moglibyśmy osiągnąć dzięki realizacji swojego działania, zachęca nas do jego podjęcia. Chęć "zysku" i osiągnięcia pozytywnych skutków działa na nas mobilizująco.



7. Metoda 5 minut 

Dobrze wiadomo jak trudno jest cokolwiek zacząć. Z tego powodu zaczynaj małymi krokami. Postaw sobie za cel, że będziesz robić zaplanowaną czynność przez 5 minut. Tylko pięć minut. Jednak całkiem prawdopodobne jest, że jeśli coś zaczniesz to będziesz dążyć do zakończenia tego lub przepracowania więcej niż ten wyznaczony czas. Pamiętaj, najważniejsze jest to, aby podjąć działanie!

8. Rozpoczęcie zadania od czegoś prostego

Chodzi tu o pewną prostą zależność. Zaczynając od prostego zadania, które zajmie ci kilka - kilkanaście minut, zapewne zakończysz je sukcesem, gdyż nie jest ono zbyt wymagające. To pozytywnie nastroi Cię do dalszej pracy i zachęci do realizacji trudniejszych zadań, które przy wzroście Twojej pewności siebie i dobrym nastawieniu, może okazać się znacznie łatwiejsze.


9. Metoda szwajcarskiego sera 

Jeśli swoje zadanie określimy jako kawałek sera, który jednorazowo może okazać się zbyt duży i ciężki do udźwignięcia, to już podzielenie go na mniejsze części jest znacznie lżejsze i łatwiejsze do osiągnięcia. Wyodrębnienie ze swojego zadania mniejszych, kilkuminutowych czynności, uczyni go znacznie prostszym do zrealizowania.

10. Zapoznanie się z podmiotem działań

Jeśli dużo o czymś wiemy, znacznie łatwiej nam się to wykonuje. Jest to jednocześnie mniej męczące, a czas wykonania krótszy. Znajomość działań, jakie należy podjąć, a także ogólna wiedza na temat realizowanych czynności, przekłada się na efektywniejsze działanie i znacznie sprawniejsze wykonanie zadania.
Liczę na to, że powyższe propozycje zbliżą was do osiągnięcia obranego sobie celu, a przede wszystkim zachęcą was do wytrwalszej realizacji swoich postanowień. Życzę wam zatem niegasnącego zapału i jak najlepszych osiągnięć ❤️

21 komentarzy:

  1. Uwielbiam Twojego bloga!
    Obserwuję i liczę na rewanż :)

    Za komentarz do posta odwdzięczam się trzema komentarzami :)

    http://www.sandrakopko.com/2017/02/snowy-fur.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A myślałam, że nie ma już takich "blogerów" 😟

      Usuń
    2. Jednak są... i wbrew pozorom wciąż jest ich dużo

      Usuń
  2. Ja muszę popracować nad metodą małych kroków - zawsze chciałabym postawić wielki, ogromny krok i wychodzi z tego porażka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, to bardzo pomaga i znacznie ułatwia pracę 🙂

      Usuń
  3. Mnie najbardziej motywuje chyba to, że wiem jakie są konsekwencje tego, jeżeli czegoś nie zrobię. Wiem, ile mogę stracić a ile zyskać i to jest dla mnie motywacją :)

    Pozdrawiam cieplutko;) Tak Po Prostu BLOG

    OdpowiedzUsuń
  4. dla mnie największą motywacją są efekty :) jak widzę utratę kilogramów na wadze, to od razu mam ochotę zrobić trening :) Zostawiam obserwację i pozdrawiam cieplutko :)

    https://d0ncia.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Niesamowitą motywacją są dla mnie po prostu małe sukcesy, które powoli i stopniowo prowadzą nas do celu. We wszystkim trzeba po prostu wytrwałości i cierpliwości.

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetny post! Ostatnio jestem zmotywowana do działania, a takie posty dodają mi jeszcze więcej powera. Przepiękne grafiki. Fajnie, że przedstawiłaś to z perspektywy bardziej psychologicznej, pedagogicznej, a nie coachingowej. :/ Tyle jest różnych porad coachów, a mało ile się u mnie sprawdziło.

    Pozdrawiam cieplutko!! <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że post przypadł do gustu i mam nadzieję, że ten power utrzyma się przez dłuższy czas 😉

      Usuń
  7. świetny post :) zapraszam do siebie :) za komentarz odwdzięczam się również komentarzami :) www.karolaandherpassions.pl

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja nie lubie mowic o swoich celach i własnie to mnie dodatkowo motywuje...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy przechodzi ten proces inaczej, ważne aby skutecznie 🙂

      Usuń
  9. dodałabym jeszcze: zapisz swój cel :-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja jeśli wiem że muszę coś zrobić to zaczynam od uporządkowania miejsca mojej pracy. Najczęściej zakładam sobie że np. 25 minut się uczę a później 5 minut przerwy. U mnie ta taktyka bardzo dobrze się sprawdza.

    OdpowiedzUsuń
  11. Post, który dodaje powera! Świetnie ujęte :)
    http://momentdlamniee.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  12. Każdego dnia się motywuję i uwielbiam to ;D Wizualizacja jest okej ;D Aż mi się Jakóbiak skojarzył :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Genialne pomysły, które na pewno wykorzystam. Tym bardziej, że teraz właśnie potrzebuję takiej motywacji, a ona nieraz łatwo ucieka:)
    Pozdrawiam,
    aguuuszka.blogspot.com-Mój blog!☼

    OdpowiedzUsuń